+31 (0)24 820 00 00

AMP in WordPress

Misschien heb je er al iets over gelezen: AMP. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een project van Google om het internet nog sneller te maken, in dit geval specifiek voor mobiele apparaten. AMP is geen servertechnologie maar een variant op HTML en JS in combinatie met een proxy-cache die door Google wordt beheerd. In AMP worden langzame technieken uitgesloten en worden standaard alle externe resources asynchroon ingeladen. We leggen uit hoe AMP in WordPress werkt en hoe je het installeert.

Als je AMP implementeert ontstaat er een AMP variant van een pagina náást de normale pagina. Deze pagina heeft alle overbodige elementen overboord gegooid waardoor de  AMP variant veel kleiner en sneller in te laden is.

Een AMP pagina in de Google zoekresultaten

Een AMP pagina in de Google zoekresultaten

 

Voor- en nadelen

AMPprojectHet voordeel van AMP is uiteraard dat jouw pagina’s sneller worden ingeladen voor mensen met een mobiele device. AMP telt nog niet mee voor de organische ranking. Google laat in sommige gevallen echter wel AMP content zien in een ‘caroussel’ bovenin de resultaten pagina, het gaat dan vooral om nieuws pagina’s maar dit verschuift langzaam naar normale pagina’s. Waarschijnlijk verdwijnt deze caroussel weer als de technologie voldoende geadopteerd is.

Het gebruik van AMP kent nogal wat nadelen. Door AMP op je site te implementeren kunnen diverse essentiële zaken zoals advertenties, tracking, interactiviteit (bijv. comment mogelijkheid) en uitgebreide opmaak verloren gaan in de AMP variant. Inmiddels zijn er meer plugins voor WordPress op de markt die je helpen AMP te implementeren zonder in te leveren op tracking en advertenties.

Google heeft voor sommige advertentienetwerken (waaronder hun eigen advertentie oplossingen) en bedrijven (bijv. social networks als twitter en youtube) integratie al makkelijk gemaakt.

De AMP variant van een pagina is kortom een volledig uitgeklede variant van je normale pagina. Dat is iets wat wij erg jammer vinden want ads zijn vaak essentiëel als verdienmodel en ook interactiviteit is een essentiëel onderdeel van (WordPress) blogs. Daarnaast is de AMP standaard niet open voor elk advertentienetwerk of social network en is het onduidelijk hoe je support voor je eigen platform kunt toevoegen.

AMP in WordPress implementeren

Mocht je ervoor kiezen om AMP in WordPress te installeren dan gaat dat relatief simpel mits je aanvaart dat je ondersteuning voor een aantal zaken moet loslaten.

Optie 1: Via de Automattic AMP plugin i.c.m. de AMP Glue plugin van Yoast

Automattic heeft een AMP WordPress plugin uitgebracht. Deze plugin zorgt ervoor dat er voor je berichten een AMP variant wordt aangemaakt. Je kunt deze bekijken door /amp/ achter de URL van je bericht te zetten. Daarnaast voegt de plugin een ‘link rel’ metatag toe aan je <head> om aan bijv. zoekmachines te laten weten dat er ook een AMP variant beschikbaar is. Je hebt nu de meest basic implementatie van AMP.

Wil je je AMP pagina’s iets verder tweaken, dan kun je gebruik maken van de AMP Glue plugin van Yoast. Met deze plugin kun je per bericht of paginatype instellen of je er een AMP variant voor wil maken, kun je nog wat design zaken aanpassen zoals kleuren en icoontjes en kun je analytics toevoegen. Let er op dat het toevoegen van een tracking script zeer waarschijnlijk ertoe leidt dat de pagina’s niet meer door de validatie komen.

Optie 2: Via de AMP for WP plugin

De AMP for WP plugin is een goed alternatief voor optie 1. Hij biedt veel meer opties om op een gebruiksvriendelijke manier design, menu indeling, social sharing buttons, tracking en ads te implementeren. Middels een intuïtief settings-scherm is makkelijk te bepalen of je alleen voor berichten of ook pagina’s een AMP pagina wil creeëren (iets wat de Automattic plugin niet kan). Je kunt daarna op individueel niveau nog bepaalde pagina’s uitsluiten. Ook zijn er diverse betaalde integraties beschikbaar om populaire plugins als ACF en Contact Form 7 compatibel met AMP te maken.

De makers ontwikkelen veel aan deze plugin en brengen regelmatig updates uit met nieuwe functionaliteit.

Wij draaien zelf AMP op onze sites via de AMPforWP plugin.

Normaal vs AMP (Optie 2)

Bekijk hier normale variant een en hier een AMP variant.

AMP testen

Nadat je een AMP plugin hebt geconfigureerd is het belangrijk te testen of de pagina’s valideren. Gelukkig heeft Google daar een tool voor gemaakt: de AMP Test. Je kunt als alternatief ook HTML code in ‘The AMP Validator‘ plakken. Daarnaast kun je validatiefouten van AMP ook terugvinden in de Google Search Console.

Conclusie

Wat ons betreft is AMP, zeker voor WordPress, een technologie die potentie heeft maar die nog niet af is. Heb je een nieuwssite of een grote blog? Dan kun je er mogelijk voordelen van plukken. De kans is echter groot dat advertenties en tracking dan essentieel voor je zijn. De huidige plugins maken het relatief eenvoudig om deze zaken te integreren maar vereisen wel het nodige testwerk en configuratie.

Extra Resources:

Smashing Mag
Copyblogger

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Facebook

Reageer

(wordt niet getoond)
(wordt niet getoond)
* verplichte velden

Terug naar overzicht

Wij werken met:

  • Let's Encrypt gratis SSL
  • New Relic
  • Varnish
  • Mandrill