AMP in WordPress

Misschien heb je er al iets over gelezen: AMP. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een project van Google om het internet nog sneller te maken, in dit geval specifiek voor mobiele apparaten. AMP is geen servertechnologie maar een variant op HTML en JS i.c.m. een proxy-cache die door Google wordt beheerd. In AMP worden langzame technieken uitgesloten en worden standaard alle externe resources asynchroon ingeladen. We leggen uit hoe AMP in WordPress werkt en hoe je het installeert.

Als je AMP implementeert ontstaat er een AMP variant van een pagina náást de normale pagina. Deze pagina heeft alle overbodige elementen overboord gegooid waardoor de  AMP variant veel kleiner en sneller in te laden is.

Voor- en nadelen

AMPprojectHet voordeel van AMP is uiteraard dat jouw pagina’s sneller worden ingeladen voor mensen met een mobiele device. AMP telt nog niet mee voor de organische ranking. Google laat in sommige gevallen echter wel AMP content zien in een ‘caroussel’ bovenin de resultaten pagina, het gaat dan vooral om nieuws pagina’s. Waarschijnlijk verdwijnt deze caroussel weer als de technologie voldoende geadopteerd is.

Het gebruik van AMP kent nogal wat nadelen. Door AMP op je site te implementeren kunnen diverse essentiële zaken zoals advertenties, tracking, interactiviteit (bijv. comment mogelijkheid) en uitgebreide opmaak verloren gaan in de AMP variant. Wil je deze behouden dan is het technisch een behoorlijke klus om dat voor elkaar te krijgen of soms zelfs onmogelijk.

Google heeft voor sommige advertentienetwerken (waaronder hun eigen advertentie oplossingen) en bedrijven (bijv. social networks als twitter en youtube) integratie wel makkelijk gemaakt.

De AMP variant van een pagina is kortom een volledig uitgeklede variant van je normale pagina. Dat is iets wat wij erg jammer vinden want ads zijn vaak essentiëel als verdienmodel en ook interactiviteit is een essentiëel onderdeel van (WordPress) blogs. Daarnaast is de AMP standaard niet open voor elk advertentienetwerk of social network en is het onduidelijk hoe je support voor je eigen platform kunt toevoegen.

AMP in WordPress implementeren

Mocht je ervoor kiezen om AMP in WordPress te installeren dan gaat dat relatief simpel mits je aanvaart dat je ondersteuning voor een aantal zaken moet loslaten.

Automattic heeft een AMP WordPress plugin uitgebracht. Deze plugin zorgt ervoor dat er voor je berichten een AMP variant wordt aangemaakt. Je kunt deze bekijken door /amp/ achter de URL van je bericht te zetten. Daarnaast voegt de plugin een ‘link rel’ metatag toe aan je <head> om aan bijv. zoekmachines te laten weten dat er ook een AMP variant beschikbaar is. Dat ziet er bijv. zo uit:

 &amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;lt;link rel="amphtml" href="&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;lt;a href="https://www.savvii.eu/blog/php-7-for-worpress/amp/"&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;gt;https://www.savvii.eu/blog/php-7-for-worpress/amp/&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;lt;/a&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;gt;" /&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;gt;

Je hebt nu de meest basic implementatie van AMP. Controleer of AMP goed valideert door #development=1 achter je URL te plakken in de console van je browser te kijken. Daarnaast kun je validatiefouten van AMP ook terugvinden in de Google Search Console.

Wil je je AMP pagina’s iets verder tweaken, dan kun je gebruik maken van de AMP Glue plugin van Yoast. Met deze plugin kun je per bericht of paginatype instellen of je er een AMP variant voor wil maken, kun je nog wat design zaken aanpassen zoals kleuren en icoontjes en kun je analytics toevoegen. Let er op dat het toevoegen van een tracking script zeer waarschijnlijk ertoe leidt dat de pagina’s niet meer door de validatie komen.

Wij draaien zelf AMP op onze savvii.eu site om er ervaring mee op te doen.

AMP in WordPress normaal vs amp

AMP vs normaal

Bekijk hier een AMP variant en hier een normale variant.

Conclusie

Wat ons betreft is AMP, zeker voor WordPress, een technologie die potentie heeft maar die nog niet af is. Heb je een nieuwssite of een grote blog? Dan kun je er mogelijk voordelen van plukken. De kans is echter groot dat advertenties en tracking dan essentieel voor je zijn. Hierdoor heb je niet voldoende aan het gebruik van de bestaande plugins. Je moet zelf nog het e.e.a. coden voor een correcte werking en validatie.

Extra Resources:

Smashing Mag
Copyblogger

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Facebook

Reageer

(wordt niet getoond)(wordt niet getoond)
(wordt niet getoond)
* verplichte velden

Terug naar overzicht

Wij werken met:

  • rackspace_savvii
  • New Relic
  • nginx_savvii
  • Varnish
  • Mandrill
  • Freshdesk