+31 (0)24 820 00 00

Gastblog: Hoe zet je een succesvolle contentmarketing strategie op? (Deel 2)

contentmarketing strategie

Serie – Zo win je met social media meer bereik voor je WordPress website 

Het gebruik van kwalitatief hoogwaardige content op je website, zoals blogartikelen of social media posts, is de weg om meer klanten of prospects te werven. In deel twee van deze serie leer je meer bereik te winnen voor je WordPress website door een weldoordachte contentmarketing strategie te ontwikkelen.

Content Marketingstrategie – Overtuig met inhoud: van website tot social media post

Een succesvolle en actieve blog moet regelmatig worden aangevuld met handige en relevante content. Ook de meer statische website heeft van tijd de tijd actuele content nodig. Maar interessante content publiceren heeft geen zin als deze niet wordt gevonden en gelezen. Social media kunnen hier een uitkomst zijn. Ze brengen jouw onderwerpen naar de verschillende doelgroepen. Je beschikt niet alleenover een groter bereik, social media bieden ook de mogelijkheid voor directe interactie.

Een succesvolle contentmarketing strategie bestaat uit een holistische strategie die alle delen van je onderneming omvat:

  • nieuws over je onderneming en PR
  • producten en dienstverlening
  • marketing
  • events
  • klantenservice
  • interne bedrijfsinformatie
  • HR-management
  • actuele thema’s en branche-informatie

Contentmarketing  bepaalt als het ware de cultuur in je onderneming.

Door je contentmarketingperspectief  te verschuiven win je meer aandacht onder je doelgroep

Internetgebruikers laten zich bij hun zoektocht op het internet graag inspireren. Ze  proberen hun vragen en ideeën te beantwoorden en uit te werken. Geïnteresseerden en klanten willen graag informatie met meerwaarde en hebben weinig tot geen behoefte aan een letterlijke presentatie van producten of diensten. Biedt de lezer daarom oplossingen, tips en inspiratie en win zo aandacht en vertrouwen.

De vraag is niet “Wat hebben wij als bedrijf te melden?“ maar “Wat willen onze klanten weten?“.

 

Gebruikersgeöriënteerde content richt zich op de mogelijke vragen en problemen van de lezer. De klant en zijn interesses staan hierbij centraal. De lezer moet zichkunnen identificeren met hetgeen wat hij of zij leest. Bespreek problemen waar jouw potentiële klanten mee zitten en sta virtueel klaar als adviseur, coach en voor het oplossen van problemen.

Perspectief wissel

Uitdagingen bij contentmarketing: kies de juiste thema´s

Als producent, verkoper, dienstverlener of blogger bezit je een uitgebreide expertise over je branche en je producten. Deel deze expertise met je doelgroep en gebruik deze om te laten zien welke kennis je in huis hebt.

Naast deskundigheid is ook storytelling een populair genre voor contentmarketing: voorbeelden hiervan zijn het delen ervaringen van klanten of het geven van een kijkje achter de schermen. Pak het aan zoals bij een bouwmarkt: Probeer het product niet te beschrijven, maar vertel je lezers wat voor project ze met jouw product kunnen laten slagen.

Het creëren en publiceren van content is ook met beperkte resources mogelijk

Het creëren van waardevolle content is tijdrovend . Het is daarom belangrijk om  je geproduceerde content via zoveel mogelijk socialmediakanalen te delen. Door je content  meerdere keren te delen, spreek je de doelgroep aan via verschillende wegen.

Elke onderneming beschikt over een groot spectrum aan deskundigheid en kennis van een branche of product. Daarom is het slim om na te kijken welke content al bestaat en eventueel hergebruikt kan worden. Bijvoorbeeld:

  • eerste aanbiedingen
  • presentaties en hand-outs
  • checklists
  • studies
  • publicaties voor media
  • persberichten
  • interviews
  • nieuwsbrieven voor klanten
  • video‘s
  • lezingen, opnames of notities
  • productomschrijvingen en website-teksten

Ook beelden en video’s horen bij je contentmarketing strategie

Naast teksten horen ook beelden, grafieken en video’s bij een contentmarketing strategie. Ook met deze media vertel je een verhaal. Bovendien is YouTube inmiddels de tweede grootste zoekmachine. Dit verklaart het enorme belang van video’s in de marketing.

Bij visuele content horen bijvoorbeeld:

  • grafieken en statistieken
  • foto´s
  • checklists
  • memes
  • (instructie)video‘s

Jouw blogpagina als centrum voor content

Als deel van de contentstrategie biedt een blog of corporate blog de mogelijkheid de lezer met teksten, video’s en infografieken enthousiast te maken en de aandacht te vestigen op je dienstverleningen.

Om lezers te winnen en aan je merk te binden moet je transparant en authentiek zijn. Dit bereik je door relevante informatie te bieden. Een blog mag ook spannend, creatief en vermakend zijn. Zelfs bij de werving van nieuwe werknemers spelen blogs een rol. Bovendien bieden blogs de mogelijkheid geïnteresseerde lezers naar relevante pagina’s binnen de website te leiden, bijvoorbeeld:

  • naar een productpagina met een aanbieding
  • naar een landingpage voor een specifieke actie
  • naar een pagina voor dienstverleningen met een overzicht van je kennis

Blogs kunnen zelfs worden ingezet om nieuwe contacten te werven. Verdiep de content op je blog door studies, whitepapers of gidsen aan te bieden in ruil voor contactgegevens van de lezer.

Zo stijgt de ranking van je blogartikelen in zoekmachines

Blogs komen niet alleen direct bij de lezers aan. Door actualiteit en relevantie kunnen blogs ook je ranking in Google positief beïnvloeden. Bovendien zorgen keywords voor meer zichtbaarheid op het internet.

Bij het uitvoeren van zoekopdrachten tikken mensen keywords, keyword combinaties of gehele vragen in de zoekmachine. Wil je bijvoorbeeld als verkoper van graszaad door mogelijke klanten gevonden worden? Dan zal je blogartikel over graszaad keywords moeten bevatten waar ook werkelijk op gezocht wordt.

De relevantie van specifieke keywords voor een zoekopdracht in  zoekmachines wordt duidelijker met de hulp van de Google Keyword Planner.

Keyword: gras
Keyword combinatie: gras zaaien
Vraag: Wat is het beste tijdstip om gras te zaaien?

Tip

Met een overzichtelijke structuur en eenvoudig en begrijpelijk taalgebruik maak je je eigen standpunt duidelijk. Op deze manier creëer je duidelijk leesbare en begrijpelijke teksten. Een hoge kwaliteit van het taalgebruik en de teksten is een eis om aandacht van de lezers te trekken. Door het inzetten van de juiste keywords zijn je teksten goed op het internet te vinden. Relevante links zorgen voor een goede zichtbaarheid op het internet en leiden je lezers naar aanvullende informatie.

Conclusie

Nuttige en behulpzame content is de sleutel tot succes. Focus je op de thema’s die voor jouw doelgroep interessant zijn. Content kan efficiënt worden ingezet door meervoudig gebruik van bestaande content. Hierbij kun je de belangrijkste blogpagina of corporate blog gebruiken om naar terug te linken. Eventueel kun je hier alle content verzamelen en geïnteresseerde lezers aanvullende informatie aanbieden.

Binnenkort deel 3

De grote uitdaging in het semantische web 3.0 is dat jouw tips, oplossingen en informatie worden gevonden en niet die van de concurrentie. In deel drie van deze blogserie lees je hoe social media bijdraagt aan het bezoek van je website of je blog. Ook komt aan bod met wat voor social media marketingstrategie je content meer aandacht op het internet krijgt en je de beoogde doelgroep succesvol bereikt. Tools zoals Blog2Social besparen je tijd bij het publiceren en plannen van je social media posts.

Meer artikelen uit de serie: Zo win je met social media meer bereik voor je WordPress website 

 

Reageer

(wordt niet getoond)
(wordt niet getoond)
* verplichte velden

Naar overzicht

14 dagen gratis proberen?

Vraag proefperiode aan

Wij werken met:

  • Let's Encrypt gratis SSL
  • rackspace_savvii
  • New Relic
  • nginx_savvii
  • Varnish
  • Mandrill