+31 (0)24 820 00 00

7 ideeën om recurring revenue in jouw bureau toe te passen

De concurrentie in de markt van webbureaus is groot. Als eigenaar van een bureau weet je dat als geen ander. Om je te onderscheiden is het onder andere belangrijk om je eigen stijl te hebben en producten te leveren die opvallen. Recurring revenue, of het abonnementsmodel, maakt hierdoor een opmars in de wereld van de agencies. Enerzijds helpt dit model je op te vallen in de wereld van ‘uurtje-factuurtje’, anderzijds is dit model erg interessant als verdienmodel. In de whitepaper “Recurring revenue voor Agencies” lees je er meer over.

Twijfel je of dit model wat voor je is? Lees dan het inleidende artikel over recurring revenue.

Om je op weg te helpen het recurring revenue model toe te passen, geven we je in dit artikel een aantal ideeën om mee aan de slag te gaan bij jouw bureau.

1. Onderhoud- en supportdiensten

Wanneer je een project hebt opgeleverd, heb je vaak nog veel onderhoud- en supportwerkzaamheden die moeten gebeuren. Klanten die een extra feature nodig hebben, een afbeelding die aangepast moet worden of een onderdeel dat niet helemaal lekker werkt. Een van de uitdagingen die bureaus hebben bij supportwerkzaamheden is dat het aantal te reserveren uren lastig in te schatten is. Je kunt een strippenkaart aanbieden, maar dan weet je nog steeds niet waar je elke maand aan toe bent. Een onderhouds- of supportabonnement helpt hierbij. Je reserveert namelijk alleen het aantal uren dat je vooraf hebt verkocht. Hoe de uren ingedeeld worden ligt aan het type abonnement en wat je daarin aanbiedt. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Het maken van back-ups;
  • Updaten van plug-ins of code van een website;
  • Ondersteuning bij gehackte websites;
  • Kleine design-aanpassingen;
  • Kleine feature-ontwikkelingen.

Wat “klein” is en hoeveel ondersteuning je biedt kun je per abonnement uitrekenen. Kies bijvoorbeeld voor een drietal abonnementen, ‘S’, ‘M’, ‘L’, waarin je steeds meer diensten aanbiedt en waar je een hogere prijs voor vraagt.

2. Hosting doorverkoop

Sommige agencies ontwikkelen en onderhouden zelf een hostingdienst, maar veelal wordt dit uitbesteed aan specialisten. Hostingdiensten zijn perfect toe te passen in een abonnementsmodel. Gebruik een hostingdienst als onderdeel van een pakket met bijvoorbeeld supportdiensten, of trek het los en laat klanten zelf bepalen wat ze willen betalen. In beide gevallen genereer je extra maandelijkse inkomsten.

Groot voordeel van het laten hosten van je websites door derden is het uitbesteden van de support. Vaak is niet alle kennis van de hostingmarkt aanwezig. En liever ben je aan het werk aan nieuwe websites of campagnes in plaats van technische vragen te beantwoorden.

Meer weten? Download de whitepaper: 'Recurring Revenue voor agencies'

3. SEO- en SEA-ondersteuning

Je wilt dat de websites die je bouwt voor je klanten volstromen met (converterende) bezoekers. Je klanten willen dat natuurlijk ook. Bied daarom een dienst aan die gebaseerd is op zoekmachine-optimalisatie (SEO) of zoekmachine adverteren (SEA).

SEO en SEA zijn allebei geen eenmalige acties. Wijzigingen in het zoekmachine-algoritme, nieuwe producten, de hoeveelheid factoren waar Google mee werkt, het zijn een paar van de redenen waarom SEO- of SEA-werkzaamheden nooit af zijn. Diensten die je in een abonnement kunt gieten:

Vergeet niet een Google Partner-status aan te vragen zodat je kennis en eigen vindbaarheid op dit gebied ook omhoog schiet.

4. Content marketing abonnementen

Het maken van opvallende, kwalitatieve content is dé manier om websites en bedrijven te laten groeien. Dit vraagt wel een grote hoeveelheid blogposts, infographics en video’s die allemaal geproduceerd moeten worden. Veel van je klanten vinden het lastig dit zelf te maken of hebben er simpelweg geen tijd voor. Het vinden van goede onderwerpen gericht op de doelgroep, het schrijven van pakkende en zoekmachinegeschikte teksten of het ontwerpen van opvallende afbeeldingen is een vak apart.

Een idee om recurring revenue-diensten aan te bieden, zijn bijvoorbeeld pakketten waarin je een bepaald aantal artikelen of woorden per maand schrijft, voorzien van afbeelding en campagne. Of bied een pakket aan waarin je teksten vertaalt naar talen van de landen waarin je klanten willen groeien.

5. Social Media Management

Veel ondernemers begrijpen dat voor het in contact komen en staan met klanten social media een geweldig medium is. Maar social media is ook tijdrovend, en krijgt bij veel bedrijven niet de aandacht die het verdient. Net als content management is het onderhouden van social media een vak apart.

Een beetje creatief bureau kan deze kennis inzetten om naast de website-ontwikkeling een social media-pakket aan te bieden waarin maandelijks een bepaald aantal posts inclusief afbeeldingen wordt gepubliceerd. Deze dienst is goed te combineren als add-on voor een content productiedienst en daarmee extra omzet genereert.

6. Productie-abonnementen

De kans is groot dat je regelmatig vragen krijgt of er een afbeelding of extra pagina-template aangemaakt kan worden. Of dat er binnen 3 dagen een infographic bij een blogpost gemaakt moet worden. Dat zijn net als supportwerkzaamheden welkome maar onverwachte werkzaamheden die lastig in te plannen zijn. Dit kan je dus ook in abonnementsvorm gieten, door middel van een abonnement op productiewerkzaamheden. Waar een supportcontract zich richt op zaken waar een klant niet uitkomt, krijgt een klant bij een productieabonnement meer Design as a Service.

Om een dienst als deze extra aantrekkelijk te maken, kun je gebruik maken van de unlimited-hype die je in de telecomwereld voorbij ziet komen, inclusief een Fair Use Policy. Je zult zien dat veel klanten, door de zekerheid die recurring diensten met zich meebrengen, productiewerkzaamheden graag terugzien als abonnement. Hiermee creëer je een vaste stroom inkomsten, voor werkzaamheden die onregelmatig terugkomen.

7. Complete abonnementen

Als je toch bezig bent je dienstenpakket aan te passen: waarom niet all-in gaan?

Het ontwikkelen, bouwen, live zetten en onderhouden van websites vraagt veel verschillende specialisaties, waarom zou je deze niet onderbrengen in complete bundels?

Een voordeel voor je klanten bij dit soort pakketten is dat ze gespreide betaling mogelijk maken. Voor een groot aantal (met name startende) klanten is dat vaak daarom interessanter om af te nemen. Voorbeelden zijn: ontwerp een content&social pakket naast je design-pakket. Of bied een full-technical-pakket aan, waar ontwikkeling en hosting volledig inzit (de techniek en de code), maar laat de klant zelf de content en productie uitvoeren. Of maak een volledig pakket met ontwikkel-, productie- en content-diensten, waardoor klanten voor alle online zaken bij jou terugkomen. Er zijn meer mogelijkheden te bedenken dan je kunt aanbieden.

Recurring revenue voor jouw bureau?

Je leest het: om gebruik te maken van het interessante recurring revenue model zijn genoeg ideeën te bedenken. Een mooie bijkomstigheid van dit model is dat je door middel van verschillende KPI’s perfect kunt meten of je succesvol bent.

Wil je meer weten over hoe je deze diensten implementeert in jouw agency? Of hoe je meet hoe deze diensten succesvol zijn? Download dan de gratis whitepaper “Recurring Revenue voor agencies: winst aan beide zijden.” Heb jij nog goede ideeën of tips om diensten in abonnementsvorm te gieten? We horen graag van je in de comments of op social media.

Download de whitepaper: 'Recurring Revenue voor agencies'

Reageer

(wordt niet getoond)
(wordt niet getoond)
* verplichte velden

Naar overzicht

30 dagen niet goed, geld terug

Prijzen & Pakketten

Wij werken met:

  • Let's Encrypt gratis SSL
  • New Relic
  • Varnish
  • Mandrill