+31 (0)24 820 00 00

In de spotlight: Chef du Web uit Oss

Dit is het tweede blogbericht in een interview-serie waarbij we een aantal betrouwbare WordPress development partijen en Savvii klanten in de spotlight willen zetten. We hopen hiermee mensen die op zoek zijn naar een WordPress development specialist te helpen in hun keuze en tegelijkertijd developers een kijkje in elkaars keuken te geven.

Deze editie gaat over Chef du Web uit Oss. Lees ook de andere berichten uit de serie.


 

Chef du Web

 

 

Hoe zijn jullie terechtgekomen in het bouwen van WordPress sites?
Luc werkt al vanaf 2007 met WordPress ( daarvoor waren het meestal zelfgeschreven CMS’jes in CakePHP ).

WordPress bleek echter een veel gebruiksvriendelijker systeem voor onze klanten, waardoor we vanaf 2011 eigenlijk alles met WordPress zijn gaan doen.

Leveren jullie ook andere diensten?

Websites zijn slechts een middel in de algehele (online) communicatie. Wij zetten WordPress ook regelmatig in als applicatieplatform of campagneplatform. Wat hierbij komt kijken is vaak marktonderzoek, design, technisch ontwerp en uiteindelijk uitvoer en monitoring.

Kun je jullie workflow beschrijven vanaf het 1e contact met een klant tot het opleveren van een site?

Wij beginnen altijd bij de vraag wat de klanten van onze klanten willen. Vanuit daar kijken we of een website, webapplicatie of campagne nodig is. Daarna start het functioneel ontwerp en vervolgens het ‘echte’ ontwerp. Wij ontwerpen meestal ‘maar’ 3 screens in photoshop; de rest van de pagina’s worden gefinetuned in code. Dit omdat wij louter responsive eindproducten op willen leveren en ontwerptools nog niet geweldig zijn om responsive mee te ontwerpen. Daarbij vinden we ontwerp in code vaak ook wat ‘vloeiender’ werken.

Wat is jullie belangrijkste reden om te kiezen voor hosting bij Savvii?

Snelheid en service. We hebben hosting een tijdje zelf geprobeerd, maar dan kom je er achter dat hosting toch echt een vak apart is, wat je veel beter aan professionals over kunt laten.

Kijkje in de keuken...

Welke tools gebruik je die nuttig kunnen zijn voor andere developers en designers?

We maken erg veel gebruik van open source tools als het gaat om development: op front-end gebruiken we Sass als css-preprocessor met Bourbon en Neat om grid en layouting makkelijker te maken. GruntJS en capistrano zetten we in voor proces en deployment automatisering. Bij design merken we dat een whiteboard of een ouderwets vel papier vaak het fijnste werkt als je indelingen aan het maken bent. Verder zijn WP CLI en WP DB Migrate Pro voor ons onmisbaar om ontwikkeling snel en eenvoudig te laten gaan.

Uit welke bronnen haal je je WordPress, (web)development en design nieuws?

 Twitter is een belangrijke; als je weet wie je moet volgen kun je bijna alle relevante informatie hier vandaan halen (en meteen een gesprek starten). WordCamps en meetups zijn ook een favoriet.

Wat zijn jullie favoriete plugins en waarom?

WordPress SEO van Yoast gebruiken we eigenlijk altijd. Voorheen deden we ook erg veel met Advanced Custom Fields, maar sinds we onze nieuwe Toolbelt-plugin Cuisine open-source hebben gegooid werken we bijna alleen maar daarmee, omdat we de custom fields daar in een plugin-vorm kunnen gieten en zo dus vaker hergebruiken.

Bij extern plugingebruik letten we met name op of ze goed geschreven en goed onderhouden worden. We zien plugins verder voornamelijk als iets wat je zoveel mogelijk moet vermijden. Er zitten absoluut goede plugins tussen, maar het meeste schrijven we zelf, zodat we controle houden over updates en fixes.

Welke do’s en dont’s wil je meegeven voor het bouwen van WordPress sites?

Let goed op welke plugins je gebruikt; populariteit is geen graadmeter voor een goede plugin. Volg goede mensen op social media en leer andere WordPress devs ook ‘in het echt’ kennen. Het is erg fijn om te weten wie welke plugin maakt, zodat je ze even persoonlijk kunt mailen/bellen als je een vraag hebt. Daarnaast; gebruik GIT en een manier om automatisch te deployen. Veel WordPress devs werken nog met handmatige aanpassingen, waardoor je uiteindelijk (vaak) meer problemen veroorzaakt. Los van het technische aspect is het altijd belangrijk dat je website een doel heeft en dat je dit doel vanaf dag één gaat meten, zodat je weet of je plannen werken en (belangrijker nog) je kunt verbeteren waar het niet lekker gaat).

Welke functionaliteit mis  je nu in WordPress, die opgelost zou kunnen worden in core of een nieuwe plugin?

Wij missen de optie om dingen weg te laten. WordPress mag veel modulairder. Wij gebruiken de ‘theme customizer’ bijvoorbeeld in geen enkel maatwerk project. Er zijn een hoop dingen in core die als losse plugins terug zouden mogen komen. Daarnaast zou WordPress in core veel meer kunnen doen om het developers makkelijker te maken (zoals goede dependancy management met bijvoorbeeld composer ).

Kijkje in de keuken...

Welke vragen krijg je het meest van jullie klanten en hoe antwoorden jullie daarop?

“Waarom zijn jullie sites zo duur?” horen we vaak. Dit heeft er mee te maken dat wij maatwerk maken en WordPress bekend staat als een eenvoudig systeem waar je maar een thema aan hoeft te koppelen. Ons antwoord hierop is dat wij niet vinden dat je een website louter als ‘digitaal visitekaartje’ zou moeten zien. Een goede, maatwerk website, levert uiteindelijk geld op. Soms met leads, soms alleen met duidelijkheid. Een klant van ons vertelde laatst dat ze, sinds de nieuwe website, aan het eind van de dag zeker één uur over had, omdat mensen duidelijke en gerichte vragen stelde aan de juiste contactpersonen. Dat is natuurlijk fantastisch om te horen.

Wat is jullie ideale klant?

Onze ideale klant weet wat-ie wil, maar luistert ook naar advies, als wij bepaalde wensen (design)-technisch niet slim achten. De klant is eerlijk over zijn budget, zodat we direct kunnen gaan praten over wat we kunnen gaan bedenken en maken.

Welke vragen zou een potentiële klant moeten stellen om een goede development partij te herkennen?

Vraag met name naar het proces; een gedegen proces begint bij onderzoek en wireframing en eindigt met testen, bugfixen en device-checks. Verder dient een goede development partij je eenvoudig uitleg te kunnen geven in wat er gaat gebeuren en hoe dit gaat gebeuren. Zodra je teveel jargon hoort weet je eigenlijk dat het met de communicatie niet goed zit.

Welke business tips wil je meegeven aan andere webdevelopers?

Vraag eerlijk naar budgetten en maak de uren die je werkt inzichtelijk. Dit voorkomt projecten die gigantisch over de uren heen gaan. Daarnaast; spendeer tijd met de beheerders en bezoekers van de website. Developers hebben de neiging om in hun eigen bubbeltje te blijven hangen, terwijl je buiten dat bubbeltje pas door krijgt waar je kunt verbeteren.

We bedanken Luc Princen en Daan Janssen-Roosenboom voor hun tijd. Wil je meer lezen over andere WordPress ontwikkelaars en plugins die door Savvii aangeraden worden? Bekijk dan onze ‘In the spotlight‘ serie.

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Facebook

Reageer

(wordt niet getoond)
(wordt niet getoond)
* verplichte velden

Terug naar overzicht

Wij werken met:

  • rackspace_savvii
  • New Relic
  • nginx_savvii
  • Varnish
  • Mandrill
  • Freshdesk